|
Lekcja matematyki i wycieczka do lasu
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7802 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Mieszkamy na Kujawach. Malownicze sąsiedztwo Gostyńsko - Włocławskiego Parku Krajobrazowego, stwarza nam wspaniałe możliwości na uatrakcyjnianie nauki w naszych szkołach. Organizujemy więc liczne wycieczki połączone z obliczaniem tematycznych zadań matematycznych, będących ciekawą "odskocznią" dla młodzieży, dla której dotychczas matematyka była nierzadko tylko kolejnym, nudnym przedmiotem. Dlatego postanowiłysmy opublikować scenariusz wycieczki rowerowej i karte pracy uczestników, mając nadzieję, że nasz projekt zainteresuje innych nauczycieli.
SCENARIUSZ WYCIECZKI ROWEROWEJ DO GOSTYNIŃSKO-WŁOCŁAWSKIEGO PARKU KRAJOBRAZOWEGO. Opracowany przez: Marzenę Ryniecką - SP Kowal i Iwonę Taranowską - SP nr 7 Włocławkek. Temat: Przyjemne z pożytecznym. Cele nadrzędne: zainteresowanie światem przyrodniczym i matematycznym, jego różnorodnością bogactwem i pięknem; Cele operacyjne:
- uczeń rozumie potrzebę istnienia w Polsce parków krajobrazowych;
- uczeń potrafi wymienić różne sposoby działalności człowieka, mające na celu ochronę przyrody;
- uczeń zna zasady zachowania się w lesie
- uczeń potrafi wymienić gatunki drzew występujących w Gostynińsko- Włocławskim Parku Krajobrazowym;
- uczeń zna rolę karmników i paśników w lesie;
- uczeń potrafi wykonywać działania w zbiorze liczb wymiernych;
- uczeń potrafi sporządzić diagram ;
- uczeń umie obliczać pola wielokątów i graniastosłupów;
- uczeń zna zasady poruszania się po drodze.
Doskonalenie umiejętności ponadprzedmiotowych:
- rozwijanie sprawności umysłowej i fizycznej oraz osobistych zainteresowań;
- odnoszenie się do praktyki zdobytej wiedzy.
Kształtowanie postawy, preferowane wartości:
- budzenie szacunku dla przyrody i środowiska;
- krzewienie idei ekologicznych.
Środki dydaktyczne:
- mapa Gostynińsko-Włocławskiego Parku krajobrazowego (fragment) (załącznik nr. 1)
- Karta pracy (załącznik nr. 2);
- taśma miernicza.
Przebieg wycieczki rowerowej:
- Spotkanie uczestników przed budynkiem szkoły.
- Przejazd rowerem na teren Gostynińsko-Włocławskiego Parku Krajobrazowego.
- Zwiedzanie Ścieżek edukacyjnych.
- Rozwiązywanie zadań w grupach.
- Ognisko
- wspólne biesiadowanie,
- pieczenie kiełbasek,
- śpiewanie piosenek,
- analiza rozwiązanych zadań.
- Porządkowanie terenu.
- Powrót do szkoły.
- Podsumowanie wycieczki.
Załącznik nr 2 KARTY PRACY UCZESTNIKÓW WYCIECZKI ROWEROWEJ.
- Odcinek na mapie w skali 1:50000 od szkoły do granicy Gostynińsko-Włocławskiego Parku Krajobrazowego wynosi około 6 cm.
Oblicz ile to kilometrów w rzeczywistości? Zapisz obliczenia:
- Uczniowie planując wycieczkę rowerową postanowili sprawdzić, w którym miesiącu jest najmniej opadów. Wyniki zamieścili w tabelce:
Miesiąc I II III IV V VI
Opady w mm 60 50 60 100 90 60
Sporządź diagram słupkowy przedstawiający przebieg opadów:
- Napisz, czego nie wolno robić w lesie:
- W Gostynińsko-Włocławskim Parku Krajobrazowym można spotkać paśniki dla zwierząt. Jeden z nich ma kształt graniastosłupa o podstawie trapezu (patrz rysunek). Oblicz, ile metrów kwadratowych drewna potrzeba na wykonanie paśnika?
Zapisz wszystkie obliczenia:
- W nadleśnictwie Włocławek są trzy szkółki leśne. Jedna ma ha, druga jest o 1,75 ha większa od pierwszej, a trzecia o ha mniejsza niż pierwsza i druga razem. Ile hektarów lasu zajmują te szkółki?
Zapisz wszystkie obliczenia:
- Wymień 5 gatunków drzew, które rosną na terenie parku:
- W trakcie wycieczki należałoby zjeść drugie śniadanie (pieczone kiełbaski). W wycieczce rowerowej bierze udział 32 uczniów. Ile trzeba kupić kilogramów kiełbasy, jeżeli każdy uczestnik wyprawy zje 1 kiełbaskę ważącą około 160 g?
Zapisz obliczenia:
- Zaśpiewaj piosenkę, której tematyka nawiązywałaby do naszej wycieczki.
- W drodze powrotnej musimy pokonać 15 km. Ile czasu zajmie nam przejechanie tej odległości, jeśli będziemy jechać z prędkością około 5 km/h?
Zapisz obliczenia:
- (?) Określ wysokość drzewa.
x a
b (cień patyka)
y
Weź dowolny patyk, zmierz jego długość (a), a następnie długość jego cienia (b). Wybierz dowolne drzewo, zmierz długość jego cienia (y) i oszacuj wysokość drzewa. ŻYCZYMY POWODZENIA !!! Biblkiografia:
- Grażyna Pysznica Kazik „Teraz idziesz do gimnazjum. Matematyka sprawdziany dla szóstoklasistów”, Wydawnictwo Piątek Trzynastego, Łódź 2000 r. (z powyższej książki zostały zaczerpnięte pomysły na zadanie nr 4 i 5, w książce są to zadania nr 8 str. 38 i zadanie nr 10 str. 39)
- Informator. Sprawdzian dla uczniów kończących szkołę podstawową w 2002 r., Warszawa 2000 r.
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|